Thursday, August 13, 2009

Air Liur Basi

Untuk info kita bersama.....

Khasiat Air Liur Basi


Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia.
Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi adalah penawar semula jadi paling mujarab dalam membentuk kesihatan seseorang insan.

Air liur basi yang dipandang jijik menyimpan khasiat khusus bagi mencerna sistem dalam tubuh manusia..

Keberkesanan air liur basi bagaimanapun hanya untuk keperluan tubuh badan individu itu sendiri dan bukan untuk dikongsi dengan orang lain. Cara amalannya pula hanya berkesan jika seseorang itu bangun dari tidur dengan terus meminum air putih biasa tanpa perlu mencuci muka, berkumur-kumur atau membersihkan badan.

Sistem rawatan tersebut telah menjadi amalan Rasulullah S.A..W dalam kehidupan harian baginda dan telah dikesan kemujarabannya oleh pakar sains perubatan moden

Nabi Muhammad semasa hayatnya akan meneguk air putih biasa terlebih dahulu sebelum
baginda bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh setiap pagi.

Malah fungsi sumber semula jadi pada diri seseorang termasuk air liur
basi turut disebut dalam al-Quran serta hadis-hadis Nabi.
Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku


19 ulasan:

10 said...

ye la... bagus info ni... mmg selalu amalkan pn minum air sblm gosok gg...

Softtouch [Hanim] said...

thanx for sharing...

que_zul said...

kalo ada luka2/ bisul pun bagus sapu air liur sblm gosok gg...

aritu sy kena tembel kat mata..sapu air liur masa bgn pg..tgh hari tu dh kuar nanah..
selagi tak kuar nanah, mata sakit sampai tangkap kat kepala....

sweetfiza said...

bagus tul info ni kak ...
tetiba plak terbayang air liur basi anak dara fiza tiap2 pagi ...
huhuhu....

Dee said...

mimi mmg ari2 ada air liur basi..leh ar aku mintak sket..hahaha..

J@J@ / Bini The Rock said...

lagi 1, klu amalkan makan madu pon elok time bangkit tido...

teros telan!..byk khasiatnye tu

anak laut said...

salam..ada award untk puan..sila ke blog saya untuk ambik award..TQ

FazidElias said...

dan utk awet muda...hehehhehe

reen said...

btul tu sblum gosok gg..minum air suam..awet mudo gitu!!!

ninie said...

10 ~ samalah kita 10

ninie said...

hanim ~ welkam...

ninie said...

que ~ betul ke tu que... baru akak tau nih... bagus gak kan...

ninie said...

fiza ~ hehehe. tula pasal.. teringat anak nye air liur...

ninie said...

dee ~ wah amik anak dara punye ye...hehehe

ninie said...

jaja ~ dengar gak jaja pasal madu ...mmg byk khasiatnya...

ninie said...

anaklaut ~ mekasih.. akak dah ambil ya...

ninie said...

fazid ~ tul tu kak...

ninie said...

reen ~ betul tu reen...

POSH76 said...

bagus info ni...tp I mmg amalkan sejak dulu lagi...petua dari my mum...selawat 3 kali kumur pastu minum ...past baru gosok gigi...kalu ada bengkak pun leh sapu..insyaallah leh hilang...